Interpretations to the places of the Poem of Parmenides on Heidegger’s path to the "Thinkers of the Beginning"

Authors

  • José Luis Díaz Arroyo Investigador de HERCRITIA

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revhuman.v10.2965

Keywords:

The same, Selfhood, Self, Indivisibility, Sunechés, Parménides

Abstract

Some contrasts will be shown around the places of the notion of selfhood in Poem of Parmenides between various texts by Martin Heidegger, with particular attention to what the forgetfulness of Parmenides' “word enigma” has in Sein und Zeit to have to do with the notion of Self elaborated there. Through the path to the “thinkers of the beginning”, distinguishing the questioning horizon of Plato’s dialogue from that of the Parmenides' Poem will lead us in turn to point out the different ways in which Heidegger thinks the same in the Parmenides' Poem.

References

Aranzueque, G. y Tudela, J. (2019). In in-itium. Heidegger lector de Parménides. En A. Jiménez (ed.), Heidegger y la historia de la filosofía: Límite y posibilidad de una interpretación fenomenológica de la tradición (pp. 19-39). Granada: Comares.

Chiurazzi, G. (2017). Dynamis. Ontologia dell`incommensurabile. Milán: Angelo Guerini.

Duque, F. (1989). Los destinos de la tradición. Filosofía de la historia de la filosofía. Barcelona: Anthropos

— (2006). El Cofre de la nada. Madrid: Abada.

— (2020). De la vida buena a la procura auténtica: El viejo Aristóteles y el joven Heidegger. Studia Heideggeriana, 9, 161-182. doi: 10.46605/sh.vol9.2020.100

Gabilondo, A. (2001). La vuelta del otro. Diferencia. Identidad. Alteridad. Madrid: Trotta.

García-Norro, J.J. (2019). La deconstrucción heideggeriana de Descartes. En A. Jiménez (ed.), Heidegger y la historia de la filosofía: límite y posibilidad de una interpretación fenomenológica de la tradición (pp. 135-152). Granada: Comares.

Günther, (1998). Ἀλήθεια und Doxa. Das Proömium des Gedichts des Parmenides. Philosophische Schriften, Band 27. Berlín: Duncker & Humblot.

Heidegger, M. (1977). GA 2, Sein und Zeit. (F. -W. Von Hermann, Ed.). Fráncfort del Meno: V. Klostermann Verlag.

— (1982). GA 54, Parmenides. (M. S. Frings, Ed.). Fráncfort del Meno: V. Klostermann Verlag.

— (1991). GA 51, Grundbegriffe. (P. Jaeger, Ed.). Fráncfort del Meno: V. Klostermann Verlag.

— (1992). GA 19, Platon: Sophistes. (I. Schlüßler, Ed.). Fráncfort del Meno: V. Klostermann Verlag.

— (1993). GA 22, Die Grundbegriffe der antiken Philosophie. (F. -K. Blust, Ed.). Fráncfort del Meno: V. Klostermann Verlag.

— (2000a). Ontología. Hermenéutica de la facticidad. Madrid: Alianza.

— (2000b). GA 7, Vorträge und Aufsätze. (F. -W. Von Hermann, Ed.). Fráncfort del Meno: V. Klostermann Verlag.

—(2001). Moira. Conferencias y artículos. Barcelona: Del Serbal.

— (2002). GA 8, Was Heisst Denken?. (P. -L. Coriando, Ed.). Fráncort del Meno: V. Klostermann Verlag.

— (2005a). Parménides. (C. Másmela, Trad). Madrid: Akal.

— (2005b). GA 62, Phänomenologische Interpretationen ausgewählter Abhandlungen des Aristoteles zu Ontologie und Logik. Fráncfort del Meno: V. Klostermann Verlag.

— (2005c). GA 70, Über den Anfang. Fráncfort del Meno: V. Klostermann Verlag.

— (2006). GA 11, Identität und Differenz. (F. -W. Von Hermann, Ed.). Fráncort del Meno: V. Klostermann Verlag.

— (2007). GA 14, Zur Sache des Denkens. (F. -W. Von Hermann, Ed.). Fráncort del Meno: V. Klostermann Verlag.

— (2011). Heráclito. (C. Másmela, Ed.). Buenos Aires: El hilo de Ariadna.

— (2012). GA 35, Der Anfang der abendländischen Philosophie. Auslegung des Anaximander und Parmenides. (P. Trawny, Ed.). Fráncfort del Meno: V. Klostermann Verlag.

— (2013a). El principio de identidad. Identidad y diferencia. (A. Leyte y H. Cortés, Trads.). Barcelona: Anthropos.

—(2013b). Il «Sofista» di Platone. Milán: Adelphi.

— (2016). Ser y Tiempo. (J. E. Rivera, Trad.) Madrid: Trotta.

Leyte, A. (2005). Heidegger. Madrid: Alianza.

Marzoa, F. (1990). De Grecia y la filosofía. Murcia: Maior, Universidad de Murcia.

— (1991). La palabra que viene. En F. Duque (ed.), Heidegger: La voz de tiempos sombríos (pp. 147-160). Barcelona: del Serbal.

— (1996). Ser y diálogo. Leer a Platón. Madrid: Istmo.

— (1999). Heidegger y su Tiempo, Madrid: Akal.

— (2000). Historia de la filosofía I. Madrid: Istmo.

— (2005). El saber de la comedia. Madrid: La balsa de la Medusa.

— (2006). El decir griego. Madrid: La Balsa de la Medusa.

— (2008). El concepto de lo civil. Santiago de Chile: Metales pesados.

— (2010). Historia de la filosofía antigua, 2 ª reimpresión. Madrid: Akal.

Oñate, T. (2001). Para leer la metafísica de Aristóteles en el siglo XXI. Madrid: Dykinson.

— (2012).¿Adiós al nihilismo? Reflexiones sobre la Teología Política de la Ontología Hermenéutica a partir del Segundo Heidegger. En T. Oñate, O. Cubo, P. Zubía y A. Núñez (Eds.), El Segundo Heidegger: Ecología Arte Teología. Madrid: Dykinson.

— (2019).¿En qué se reconoce el logos de la era hermenéutica?. En Estética ecológica y filosofía de la historia (Hermenéutica contra la violencia III). Madrid: Dykinson.

Riezler, K. (2017). Parmenides. 4ª edición. Fráncfort del Meno: Klostermann Rotereihe.

Schlüter, J. (1979). Heidegger und Parmenides. Bonn: Bouvier.

Thanassas, P. (2008). The Ontological Difference in Parmenides, Philosophical inquiry, 30(5-6), Winter-Spring 2008, 23-37. doi: 10.5840/philinquiry2008301/217.

Vattimo, G. (1994). El fin de la modernidad. Barcelona: Gedisa.

— (1995). Más allá de la interpretación. Barcelona: Paidós.

—(1998). Las aventuras de la diferencia. Barcelona: Península.

Vetter, H. (2016). Parmenides. Sein und Welt. Friburgo / Munich: Karl Alber Verlag.

Xocolotzi, A. (2017). Historie, Geschichte und Destruktion der Ontologie anhand der Schwarzen Hefte. En A. Denker y H. Zaborowski (Eds.), Heidegger-Jahrbuch-11: Zur Hermeneutik der «Schwarzen Hefte» (pp. 118-129). Friburgo / Munich: Karl Alber Verlag.

Published

2021-10-04

How to Cite

Díaz Arroyo, J. L. . (2021). Interpretations to the places of the Poem of Parmenides on Heidegger’s path to the "Thinkers of the Beginning". HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 10, 181–198. https://doi.org/10.37467/gka-revhuman.v10.2965