Aristotle and the Hermeneutic Ontology Nowadays. Metaphysics Ix 6-10 and the Sentence of the Becoming of Being

Authors

  • Teresa Oñate Investigadora de HERCRITIA / UNED

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revhuman.v10.2978

Keywords:

Praxis, Energeia, Alétheia, Entelécheia, Nóesis, Critical Hermeneutics, Ontology of the limit

Abstract

We propose to show how for the Modal Ontology of the Greek Aristotle, and according to the central logos of his First Philosophy (IX, 6-10), ontological truth has a practical and a poetic status of community historical transmission, which founds the universal and isonomic assembly of the political legislation. We will show as well how contemporary hermeneutic ontology and the French thinking of difference drink abundantly from this understanding of truth, that fully belongs to the modal-temporal ontology, which thinks of the modes of being-time of action (energeia) and power (dúnamis) in Aristotle.

References

Aristóteles. (1998). Metafísica. (V. García Yebra, Trad.). Gredos.

Aristóteles. (1983). Acerca del alma. (T. Calvo Martínez, Trad.) Gredos.

Aristóteles. (2009). Ética a Nicómaco. (M. Araujo y J. Marías, Trads.). Centro de Estudios Políticos Constitucionales.

Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Paidós.

Deleuze, G. (1987). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Paidós.

Deleuze, G. (2015). Mil Mesetas. Pre-textos.

Foucault, M. (2009). El gobierno de sí y de los otros. Fondo de Cultura Económica.

Gadamer, H. G. (1996). Estética y Hermenéutica. Tecnos.

Gadamer, H. G. (2003). Verdad y Método. Ediciones Sígueme.

Heidegger, M. (1977). Der Ursprung des Kuntwerkes. En Holzwege. Vittorio Klostermann.

Heidegger, M. (2000). Aletheia. En Conferencias y Artículos. Del Serbal.

Heidegger, M. (2005). Parménides. Akal.

Heidegger, M. (2007). Los conceptos fundamentales de la metafísica: Mundo, Finitud, Soledad. Alianza editorial.

Heidegger, M. (2010a). El origen de la obra de arte. En Hitos. Alianza.

Heidegger, M. (2010b). Los himnos de Höderlin “Germania” y el “Rin”. Biblos.

Heidegger, M. (2016). Aclaraciones a la poesía de Hölderlin (21). Alianza.

Hegel, F.-W. (1986). Vorlesungen über der Geschichte der Philosophie. En Werke, 18, Suhrkamp. DOI: https://doi.org/10.28937/978-3-7873-2537-5

Oñate, T. (2001). Para leer la Metafísica de Aristóteles en el siglo XXI. Dykinson.

Oñate, T. (2004). El nacimiento de la filosofía en Grecia. Viaje al inicio de Occidente. Dykinson.

Oñate, T. (2005). Gadamer y los presocráticos. La teología de la esperanza en el límite oculto de la hermenéutica. ÉNDOXA, Series Filosóficas, 20, pp. 795-934. UNED. DOI: https://doi.org/10.5944/endoxa.20.2005.5153

Oñate, T. (2012a). Heidegger, hó Skoteinós (el obscuro). La ontología estética del Espacio-Tiempo tras la Kehre. El Segundo Heidegger: Ecología Arte Teología. En el 50 aniversario de Tiempo y Ser. Dykinson.

Oñate, T. (2012b). ¿Adiós al nihilismo? Reflexiones sobre la Teología Política de la Ontología Hermenéutica a partir del Segundo Heidegger. En El Segundo Heidegger: Ecología Arte Teología. En el 50 aniversario de Tiempo y Ser. Dykinson.

Oñate, T. (2012c). ¿En qué se reconoce el lógos de la era hermenéutica?. En Oñate, T., Cáceres, L. D. y Zubía, P. (eds.), Acontecer y comprender. La Hermenéutica crítica tras diez años sin Gadamer. Dykinson.

Oñate, T. (2016a). Amor y justicia en Paul Ricoeur (I). En Con Paul Ricoeur. Espacios de interpelación: Tiempo. Dolor. Justicia. Relatos. Dykinson.

Oñate, T. (2016b). Amor y justicia en Paul Ricoeur (II). En Con Paul Ricoeur. Espacios de interpelación: Tiempo. Dolor. Justicia. Relatos. Dykinson.

Oñate, T. (2019a). La hermenéutica como ontología estética del espacio-tiempo (perspectivas aristotélico-heideggerianas). En Estética y Paideía (Hermenéuticas contra la violencia I). Dykinson.

Oñate, T. (2019b). La paideía hermenéutica de Aristóteles. Reflexiones sobre Metafísica, IX, 6-10. Homenaje a Javier San Martín. En Estética y Paideía, (Hermenéuticas contra la violencia I). Dykinson.

Oñate, T. (2019c). Por qué la ontología de la Historia es el problema de nuestro tiempo. En Estética ecológica y filosofía de la historia (Hermenéuticas contra la violencia III). Dykinson. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvfb6zdb

Oñate, T. (2019d). La vida eterna: algunas cuestiones de teología y ontología en la hermenéutica actual (in memoriam Pepe Alonso). En Estética y Paideía (Hermenéuticas contra la violencia I). Dykinson. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvf3w4sh

Oñate, T. (2020a). Con mi propia voz: desde que somos una conversación (Parte 1. De la hermenéutica en el siglo XX a la hermenéutica crítica de izquierda en el siglo XXI). En B. López (coord.) Hermenéutica, Lenguaje y Violencia: Perspectivas en el siglo XXI. pp. 18-29. Ed. Fénix Filosofía.

Oñate, T. (2020b). Con mi propia voz: desde que somos una conversación (Parte 2. La izquierda hermenéutica crítica). En B. López (coord.) Hermenéutica, Lenguaje y Violencia: Perspectivas en el siglo XXI (pp.197-222). Ed. Fénix Filosofía.

Oñate, T. (2021). Prólogo. Vestigios de un refugio que se esconde. En C. Rodríguez y C. de Peretti (eds.), Derrida-Heidegger. Confluencias y divergencias. Dykinson. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1s7cjvs.3

Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Siglo XXI.

Vattimo, G. (2020). Alrededores del ser. (T. Oñate, Trad.). Galaxia Gutemberg.

Published

2021-10-12

How to Cite

Oñate, T. (2021). Aristotle and the Hermeneutic Ontology Nowadays. Metaphysics Ix 6-10 and the Sentence of the Becoming of Being. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 10, 155–168. https://doi.org/10.37467/gka-revhuman.v10.2978