Cinema: image and idea manifestation through its subtexts

Authors

  • Juan Manuel Arriaga Benítez Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2865

Keywords:

subtext, meaning, visual experience, text, movies

Abstract

The objective of this article is to show the nature of the subtexts according to the use they have had and whose use can serve as a guide to find new solutions within cinematographic creation or to broaden the communication channel. For this, the studies done on subtext are used and the main aspects that build it are exemplified based on criteria of classical rhetorical tradition adapted to the film field. It is concluded that the subtext collaborates with the technical aspects of a shoot in order to achieve better visual experiences and better narrative quality for the viewer.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, K. (2014). El nuevo Hollywood y la posmodernidad: entre la subversión y el neoconservadurismo. Palabra Clave, 17(3), 645-671. Recuperado de http://dx.doi.org/10.5294/pacla.2014.17.3.4

Aristóteles. (2016). Poética. (J. D. Bacca, Trad.). Coordinación de Humanidades.

Arriola, J. L. (2005). Dogeaters: Film as Subtext in Transposed and Invented History. IDEYA. Journal of Humanities, 6, 105-117.

Behrens, L. (1979). The Argument in Film: Applying Rhetorical Theory to Film Criticism. Journal of the University of Film Association, 31(3), 3-11. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/20687482?seq=1

Bordwell, D. (1989). Making Meaning. Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Harvard University Press.

— (1996). La narración en el cine de ficción. (P. V. Mota, trad.). Paidós.

Deleuze, G. (1984). La imagen movimiento. Estudios sobre cine 1. (I. Agoff, Trad.). Paidós.

Dempcy, J. (2017). Four Figures of Subtext. Liminal Publications, 2, 8-9. Recuperado de https://medium.com/liminal-publications/four-figures-of-subtext-7a1360d075ae

Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. (C. Fernández Prieto, trad.). Taurus.

Goold, G. P. (1983). The Cause of Ovid´s Exile. Illinois Classical Studies, 8(1), 94-107. Recuperado de http://hdl.handle.net/2142/11861

Kahn, R. (2017). Animation and visual effects subtext in motion picture narration. International Journal of Research in Social Sciences, 4(7), 259-169. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/315788881_ANIMATION_AND_VISUAL_EFFECTS_SUBTEXT_IN_MOTION_PICTURE_NARRATION

Mckee, R. (1997). El guión. Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. (J. Lockhart, trad.). Alba.

Meléndez, J. (S. F.). 4 ejemplos de subtexto en guión. La solución elegante. Recuperado de https://lasolucionelegante.com/subtexto/

Mitry, J. (1986). Estética y psicología del cine. (R. Palacios More, trad.). Siglo XXI Editores.

Ovid. (1929). The art of love and other poems. (J. H. Mozley, trad.). Harvard University Press (Loeb Classical Library, 232).

Premiere Actors. (24 de septiembre de 2014). Diferencia entre texto, contexto y subtexto. Premiere Actors. Recuperado de http://www.premiereactors.com/diferencia-entre-texto-contexto-y-subtexto/

Ridao, S. (2017). Es un lector, no un orador»: sobre la tricotomía comunicación verbal, paraverbal y no verbal. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 177-192. Recuperado de http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.499

Rodríguez, A. M. (2017). El uso del subtexto como propaganda machista en el personaje de Lois Lane en Man of steel (Zack Snyder, 2013). Ex Aequo, 35, 159-171. Recuperado de http://dx.doi.org/10.22355/exaequo.2017.35.10.

Rusinko, E. (1979). Intertextuality: the Soviet Approach to Subtext. Dispositio, 4(11/12), 213- 235. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/i40072816

Sacramento, C. (2015). Preceitos aristoélicos na narrativa do cinema em análise o film Match point, de Woody Allen. Revell. Revista de Estudos Literários da UEMS, 7(11), 239-253. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5915318.pdf

Películas y series mencionadas

Aronson, L., Darwin, L., Tenenbaum, S., Wiley, G. (productores) y Allen, W. (director). (2005). Match point [cinta cinematográfica]. BBC Films, The Montecito Picture Company, UK Film Council.

Benioff, D., Weiss, d. B. (productor) (2011-2019). Game of Thrones [serie de televisión]. Television 360, Groki Television, Generator Entertainment, Startling Television, Bighead Littlehead.

D´Angelo, S. (productor) y Rossellini, R. (director). (1952). La macchina amazzacattivi [cinta cinematográfica]. Universalia – Tevere Film.

De Fina, B. (productor) y Scorsese, M. (director). (1991). Cape fear [cinta cinematográfica]. Amblin Entertainment, TriBeCa Productions.

Geiger, R. E. et al. (productor) y Rossellini, R. (director). (1946). Paisà [cinta cinematográfica]. OFI, FFP.

Hitchcock, A. (productor) y Hitchcock, A. (director). (1954). Rear Window [cinta cinematográfica]. Patron Inc.

Kubrick, S. (productor) y Kubrick, S. (director). (1975). Barry Lyndon [cinta cinematográfica]. Peregrine Produtions, Hawk Films.

Levin, L. et al. (productor) y Snyder, Z. (director). (2009). Watchmen [cinta cinematográfica]. Legendary Pictures, DC Entertainment, Cruel and Unusual Films, Lawrence Gordon Productions.

Noguera, H., Portales, I. (productores) y Littín, M. (director). (1969). El chacal de Nahueltoro [cinta cinematográfica]. Centro de Cine Experimental de Universidad de Chile, Cinematográfica Tercer Mondo.

Orive, A. (productor) y Gavaldón, R. (director). (1960). Macario [cinta cinematográfica]. Clasa Films Mundiales.

Oshima, F. (productor) (2007-2019). The Big Bang Theory [serie de televisión]. Chuck Lorre Productions, Warner Bros. Television.

Roven, C. et al. (productor) y Snyder, Z.(director). (2013). Man of Steel [cinta cinematográfica]. DC Entertainment, Legendary Pictures, Syncopy Films.

Ruddy, A. S. (productor) y Coppola, F. F. (director). (1971). The Godfather [cinta cinematográfica]. Paramount Pictures, Alfran Productions.

Spiegel, S. (productor) y Kazan, E. (director). (1954). On the waterfront [cinta cinematográfica]. Horizon Pictures.

Thomas, E. et al. (productor) y Nolan C. (director). (2012). The Dark Night Rises [cinta cinematográfica]. Legendary Pictures, Syncopy Films.

Walls, H. B. (productor) y Curtiz, M. (director). (1942). Casablanca [cinta cinematográfica]. Warner Bros.

Published

2021-07-23

How to Cite

Arriaga Benítez, J. M. (2021). Cinema: image and idea manifestation through its subtexts. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review, 8(1), pp. 95–108. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2865

Issue

Section

Research articles