The Mexican Revolution in Spanish western genre films: a revolutionary point of view under the totalitarianism

Authors

  • Marcos García-Ergüín Maza Universidad Rey Juan Carlos

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v2.646

Keywords:

Politics, Spanish Cinema, Aesthetics

Abstract

Over 1960-1980 Western Genre had a great success in European film industry. Producers tried to increase the number of films based on The Far West introducing new arguments, such as The Mexican Revolution, into the Spanish and Italian co-production system -although this sort of films is only well known as Italian (Spaguetti Western)-. However, Mexico offered a new political point of view for Italian progressive filmmakers. A field where they could show their ideology into commercial films without being subject of interest for the censor system. On the other hand, Spain had not the same creative conditions. Spanish filmmakers had to be limited to participate only in Italian films when they were released in foreign countries while these products were deeply cut and censored for Spanish viewers. Nevertheless, all that created a new kind of cinema: Western Films about The Mexican Revolution shot only by Spanish. A short of product always under the censorship suspicious eye which offered a point of view completely different from the Italian's.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, C. (1999). Joaquín Luis Romero Marchet, la firmeza del profesional. Almería: Diputación de Almería.

— (2009). Sergio Leone. Madrid: Cátedra.

Aguilar, C. y Hass, A, (2008). Eugenio Martín: un autor para todos los géneros . Granada: Retroback y Séptimo Vicio.

Beyer, M. (2007). Shooting (a) woman -Comparative study of gender roles in american and italian western movies . Munich: Grin Verlag.

Caparrós Masegosa, L., Fernández Mañas, I. y Soler Vizcaíno, J. (1997). La producción cinematográfica en Almería (1951-1975) . Almería: Instituto de Estudios Almerienses.

Castro de Paz, J. L. y Pena Pérez, J. (2005). Cine español. Otro trayecto histórico: Nuevos puntos de vista. Una aproximación sintética . Valencia: Ediciones de la Filmoteca.

C. Díaz Pérez, O., Gräfe, F. S.; Welle, F. (2010). La Revolución mexicana en la literatura y el cine. Frankfurt: Instituto Ibero-Americano.

Clemente Fernández, M. D. (2009). El héroe del western: América vista por sí misma. Madrid: Editorial Complutense.

Company, J., Mata, J.M. y Vanaclocha, J. (1974). Cine español: cine de subgéneros. Valencia: Fernando Torres.

Curti, R. (2002). Pan y dinamita. Eurowestern, Revista Nosferatu, 41-42 , pp. 53-61.

De España, R. (2002). Breve historia del western mediterráneo: la recreación europea de un mito. Barcelona: Ediciones Plaza.

De España, R. y Juan i Babot, S. (2005). Balcázar producciones cinematográficas: más allá de Esplugas City . Barcelona: Publicacions i Edicions de la universitat de Barcelona.

De Orellana, M. (2003). El cine norteamericano de la revolución mejicana (1911-1917). Madrid: Biblioteca Nueva.

Frayling, C. (2002). Sergio Leone. Something to do with death . Londres: T&B editores.

— (1998). Spaguetti Westerns. Cowboys and europeans from Karl May to Sergio Leone. Londres: I.B. Taurus.

Freixas, R. y Bassa, J. (2002). Sergio Leone, el espectáculo sin límites. Eurowestern, Revista Nosferatu 41-42, pp. 129-142.

García Riera, A. (1990). Méjico visto por el cine extranjero . Guadalajara, Méjico: Ediciones Era.

Giusti, M. (2007). Dizionario del western all´italiana. Milán: Mondadori.

Gutiérrez Recacha, P. (2010). Spanish western: El cine del Oeste como subgénero español (1954–1965) . Valencia: Ediciones de la filmoteca.

Márquez Úbeda, J. (2009). Almería plató de cine: rodajes cinematográficos 1951-2008. Almería: Diputación de Almería.

Núñez Marqués, A. (2006). Western a la europea: un plato que se sirve frío . Madrid: Entrelíneas Editores.

Urkijo, P. (2002). Joaquín L. Romero Marchent, la visión humanista. Eurowestern, Revista Nosferatu, 41-42, pp. 194-206.

Published

2015-05-05

How to Cite

García-Ergüín Maza M. (2015). The Mexican Revolution in Spanish western genre films: a revolutionary point of view under the totalitarianism. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review, 2(1). https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v2.646

Issue

Section

Research articles