The Image in Discussion

For a Theory of the Image to its Credit of the Invisible

Authors

  • José Javier Díez Álvarez Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v7.2167

Keywords:

Archeology of Visuality, Introvision-Extravision, Apparatus of the Image, Phantasmagoria, Photography, Movie Theater, Representation, Aura and Shock in the Image, Situation and Critical Image

Abstract

We analyze the value of the scopic drive in the ambivalent action of seeing: extromission and intromission. Emphasizing that the implicit screen of our images is revealed by our vision in the confrontation with the real, as modern historiography teaches from its theories and devices of seeing and representation, verifying that confrontation by the triumph of trompe l'oeil and the simulation. The complexity of the technical productive story of the images reflects the artificiality arguing both objectivity and effusion of image, scientific connivance as a phantom, from anamorphism to mechanical devices as significant historical turns.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arendt, H. (2002). La vida del espíritu. Barcelona: Paidós.

Batchen, G. (2004). Arder en deseo. La concepción de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.

Barthes, R. (1982). La cámara lúcida. Barcelona: Gustavo Pili.

Baudelaire, C. (1996). Curiosidades estéticas. Salones y otros escritos sobre arte. Madrid: Balsa de Medusa.

Benjamin, W. (1970). Sobre el programa de la filosofía futura y otros ensayos. Caracas: Monte Ávila.

Benjamin, W. (2004). Sobre la fotografía. Valencia: Pretextos.

Crary, J. (2008). Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX. Murcia: CENDEAC.

Didi-Huberman, G. (2008). Cuando las imágenes toman posición. Edic. A. Machado libros, Madrid,

Kemp, M. (2000). La ciencia del arte. La óptica en el arte occidental de Brunelleschi a Seurat. Madrid: Akal.

Klein, R. (1980). La forma y lo inteligible. Madrid: Taurus.

Milner, M. (1990). La fantasmagoría. México: Fondo de Cultura Económica.

Morin, E. (2011). El cine o el hombre imaginario. Barcelona: Paidós.

Simmel, G. (2002). Sobre la individualidad y las formas sociales: escritos escogidos. Argentina: Unv. Quilmes.

Sontag, S. (2006). Sobre La fotografía. México: Alfaguara.

Stoichita, V. (2006). Simulacros. El efecto Pigmalión: de Ovidio a Hitchcock. Madrid: Siruela.

Stoichita, V. (2005). Ver y no ver. Madrid: Siruela.

VV.AA. (2008b). La política de las imágenes. Santiago de Chile: Metales Pesados.

Published

2020-10-22

How to Cite

Díez Álvarez, J. J. (2020). The Image in Discussion: For a Theory of the Image to its Credit of the Invisible. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 7(2), pp. 131–147. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v7.2167

Issue

Section

Research articles