The Last Temptation of Brian

From the Controversial Subversion to the Current Reflection

Authors

  • Miguel Dávila Vargas-Machuca Universidad Internacional de Andalucía

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2837

Keywords:

Biblical Cinema, Religion, Christ, Subversion, Controversy, Comedy, Drama

Abstract

Biblical films have had widespread and repeated canons since the beginning of cinema, and films opposed to the prevailing film-religious dogma have generated excessive negative reactions. This text focuses on two significant examples of subversion of biblical cinema that addressed the figure of Christ in a new way away from those traditional canons. Their impact still resonates decades later, and this encourages reflection on both their approaches and the controversy. They aroused from a current perspective in which the moral conditioning of audio-visual works is unfortunately very much in evidence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado Cantabrana, O. (2020, 5 de mayo). El “efecto Gladiator” 20 años después: cine “de romanos”, Champions, memes y extrema derecha. Proyecto ANIHO - ANIWEH Project [Post de blog]. Recuperado el 31 de enero, 2021 de https://aniho.hypotheses.org/2012

Alberich, E. (2009). Películas clave del cine histórico. Barcelona: Robinbook.

Anónimo (1988, 15 de octubre). Escasos incidentes en el estreno en España de ‘La última tentación de Cristo’. El País. Recuperado el 31 de enero, 2021 de https://elpais.com/diario/1988/10/15/cultura/592873206_850215.html

Bermúdez, J.A. (2018). En el nombre del hijo: diez encarnaciones singulares de Jesucristo en el cine. FilmAnd [Post de blog]. Recuperado el 31 de enero, 2021 de http://filmand.es/en-el-nombre-del-hijo-diez-encarnaciones-singulares-de-jesucristo-en-el-cine/

Burnette-Bletsch, R. (2019). The Last Temptation of Christ: Scorsese’s Jesus among Ordinary Saints. In: C.B. Barnett & C.J. Elliston (eds.), Scorsese and Religion (pp. 151-170). Leiden/Boston: Brill. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004411401_009

Contreras Guerrero, J. D. (2012, 25 de noviembre). Sobre la historicidad de la película “El discípulo” de E. Ruiz Barrachina. Arqueohistoria crítica [Post de blog]. Recuperado el 31 de enero, 2021 de http://arqueohistoriacritica.blogspot.com/2012/11/el-discipulo-2010-de-emilio-ruiz.html

Dávila Vargas-Machuca, M. (2017). La Gran Manzana según Scorsese: de la infancia a la madurez. In: G. Camarero Gómez (ed.), Ciudades americanas en el cine (pp. 185-202). Madrid: Akal.

Dávila Vargas-Machuca, M. (2020). Kazantzakis y Scorsese, dos autores frente a la controversia: La última tentación (de Cristo). Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, 2, 175-209. https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9424 DOI: https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9424

Dumont, H. (2013). L’Antiquité au Cinéma. Vérités, légendes et manipulations [version PDF augmentée et actualisée]. Paris: Nouveau Monde Editions; Lausanne: Cinémathèque Suisse. Recuperado el 29 de enero, 2021 de http://www.hervedumont.ch/L_ANTIQUITE_AU_CINEMA/files/assets/basic-html/index.html

Eklund, R. (2017). Hot Jesus, Black Messiah, Suffering Son of God: How Jesus Films Shape Our Moral Imaginations. Journal of Religion & Film, 21(1), Article 33. Recuperado el 31 de enero, 2021 de https://digitalcommons.unomaha.edu/jrf/vol21/iss1/33

Elley, D. (1984). The epic film. Myth and History. London: Routledge & Kegan Paul.

España, R. de (2009). La pantalla épica. Los héroes de la Antigüedad vistos por el cine. Madrid: T & B.

Fernández Valentí, T. (2008). Martin Scorsese: un infiltrado en Hollywood. Barcelona: Carena.

Fina, B. de (Productora), & Scorsese, M. (Director). (1988). The Last Temptation of Christ. Estados Unidos; Universal Pictures.

García Iglesias, L. (1995). La Palestina de Jesús. Madrid: Historia 16.

Goldstone, J. (Productor), & Jones, T. (Director). (1979). Monty Python’s Life of Brian. Reino Unido: HandMade Films & Python (Monty) Pictures.

Gonzalez Vaquerizo, H. (2020). La adaptación de la Carta al Greco en el Kazantzakis de Smaragdís. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, 2, 123-140. https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9422 DOI: https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9422

Gubern, R. (2005). La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas. Barcelona: Anagrama.

Gubern, R. (2006). Historia del cine. Barcelona: Lumen.

Kazantzakis, N. [Casandsakis, N.] (2015). La última tentación [trad. y ed. C. Vilela Gallego], Madrid, Cátedra.

Lindlof, T.R. (2008). Hollywood Under Siege: Martin Scorsese, the Religious Right, and the Culture Wars. Lexington: University of Kentucky Press.

López Jimeno, A. (2020). De la Pasión a la revolución. Kazantzakis reinterpretado por Dassin. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, 2, 141-160. https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9471 DOI: https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9471

Méndiz, A. (2009). Jesucristo en el cine. Madrid: Rialp.

Monterde, J. E. (2000). Martin Scorsese. Madrid: Cátedra.

Pinel, V. (2010). Le cinéma muet. Paris: Larousse.

Scorsese, M. (2005). On Reappreciating Kazantzakis. In: D.J.N. Middleton (ed.), Scandalizing Jesus?: Kazantzakis’s The Last Temptation of Christ Fifty Years On (pp. 229-230). New York/London, Continuum. DOI: https://doi.org/10.5040/9780567691576.ch-018

Solomon, J. (2002). Peplum. El mundo antiguo en el cine. Madrid: Alianza.

Sotinel, T. (2010). Martin Scorsese. Paris: Cahiers du Cinéma Sarl.

Valverde García, A. (2020). Zorba el griego o cuando Nietzsche bailó el syrtaki. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, 2, 161-174. https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9444 DOI: https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9444

Vilela Gallego, C. (2015). Introducción. In : N. Kazantzakis [N. Casandsakis], La última tentación [trad. y ed. C. Vilela Gallego] (pp. 7-123). Madrid: Cátedra.

Published

2021-10-04

How to Cite

Dávila Vargas-Machuca, M. (2021). The Last Temptation of Brian: From the Controversial Subversion to the Current Reflection. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 8(2), 261–279. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v8.2837